Böbrek Kanseri
16 Aralık 2022 Cuma

Böbrek Kanseri

Böbrekler Ne İşe Yarar?

Böbreklerimizin en önemli görevlerinden biri ağız yoluyla aldığımız gıdaların sindirilmesi sonucunda oluşan bazı zararlı ve atık maddeleri idrar yoluyla süzerek dışarı atmaktır. Böbreklerimizin pek çok görevi vardır. Ancak en önemlileri;

Kanı toksik maddelerden arındırmak, sıvı miktarını dengelemek, vücuttaki minerallerin (kalsiyum, sodyum, potasyum, magnezyum, asit gibi) düzeylerini ayarlamak, atıkların dışarı atılmasını (idrar olarak) sağlamak, kan basıncını düzenleyen, kan üretimini kontrol eden ve kemik gelişimini sağlayan hormonları salgılamak olarak sıralamak mümkündür

Böbrek Kanseri Nedir?

Böbrek kanseri, boşaltım sistemi organlarından biri olan böbreklerde etkili olan kanser türüdür. Kanser hücreleri kontrolsüz ve saldırgan bir şekilde çoğalır ve böbreğin normal görevini yapmasını engeller. Kanser hücrelerinin çoğalmasıyla birlikte böbreklerde kitleler oluşur. Böbrek Kanseri; Vücudun herhangi bir bölgesinde gelişen anormal büyümelerin hepsine tümör ya da kitle denilmektedir. Bu büyüme böbrekte olursa böbrek kitlesi adını almaktadır. Bu kitlelerin bir bölümü iyi huylu (benign) kitleler iken bir kısmı da kötü huylu (malign-kanserli) kitlelerdir.

Küçük kitleler sıklıkla iyi huylu olurken büyük boyutlu olanlar sıklıkla kötü huylu olmaktadır. Kitleler kimi zaman son derece yavaş büyürken kimi zaman oldukça agresif davranabilmektedirler. Agresif tümörler genellikle hızlıca oluşur, büyür ve yayılırlar. Böbrek kitlelerinin büyük bölümü (yaklaşık olarak %40’ı) küçük ve böbrekte sınırlı kitlelerdir.

Böbrek Kanseri Belirtileri Nelerdir?

Böbrek kanseri erken evrelerde kendini göstermeyen bir hastalıktır. Yani erken evre kanserlerde belirti görünmeyebilir.

Hastada böbrek kanseri belirtisi görülmeye başlandığında genellikle tümörün ilerlediği fark edilir.

Hematüri (idrarda kan görmek)

İştah kapalılığı

Fazlaca halsizlik ve yorgunluk

Anemi (kansızlık)

Bacaklar ve eklemlerde şişme

Karında şişkinlik

Uzun süren böğür ağrıları

Ani kilo kaybı

Günler boyunca süren yüksek ateş

Böbrek Tümörlerinin Sınıflandırılması

Böbrek Hücreli Kanserler:  En sık görülen kötü huylu böbrek tümörleridir. Tek bir kitle olabileceği gibi aynı böbrekte birden çok ya da iki taraflı kanserler olarak da saptanabilirler.

Benign Böbrek Tümörleri:  Ameliyatla çıkartılan böbrek tümörlerinin %20’si benign tümörlerdir. Çok büyük boyutlara ulaşsalar da kansere dönüşmez vücudun diğer bölümlerine sıçramazlar.

Böbrek Kitlelerinin Sebebi Nedir?

Böbrek tümörü riskini arttıran bazı faktörler bilinmektedir. Bunlar aşağıdaki gibidir;

Sigara (sigara içen erkeklerde sigara içen kadınlara oranla risk daha yüksek).

Hızlı kilo kaybı ve iştahsızlık.

Obezite ve kötü beslenme alışkanlıkları.

Kendisinde ya da ailesinde hipertansiyon (yüksek tansiyon) hastalığı varlığı.

Böbrek yetmezliği nedeniyle diyalize giriyor olmak.

Radyasyona maruz kalma

İşyerinde klorlu kimyasallara maruz kalmak.

Ailesel (kalıtsal) geçiş.

Böbrek hastaları için tedavi yöntemleri nelerdir?

Teşhis genellikle tesadüfen yapılır, örneğin bir prostat muayenesinin bir parçası olarak gerçekleştirilen bir görüntüleme testi veya örneğin bir enfeksiyondan sonra yapılan bir idrar muayenesi sırasında yapılır.

Çünkü böbrek kanseri, genellikle derin organları etkileyen kötü huylu tümörlerde olduğu gibi, nadiren semptomatiktir veya çok geçtir. Uzun bir süre sessizce gelişecek. İdrarda kan bulunması bu kanserin ana belirtisidir, ancak sistematik değildir, tümör idrar boşluğuna yakın olduğunda ortaya çıkar.

Böbrek kanserinin gelişim evresinin teşhisi ve tespitinden, uygulanan tedaviler şu sonuçlarla sonuçlanır:

Etkilenen böbreğin tamamını veya bir kısmını çıkarmak için ameliyat,

Kanser hücrelerinin soğuk veya ısıyla uzaklaştırılması,

Kanser hücrelerinin yayılmasını ve tümörün büyümesini sınırlandırmak için verilen ilaçlar şeklinde biyolojik tedaviler,

Yüksek enerjili radyasyon olan, kanser hücrelerini hedef alan ve semptomları sınırlayan radyasyon tedavisi.

Tedavi Sonrası

Böbrek kanserleri zaman içerisinde tekrarlayabilir ya da vücuda yayılmış ancak hücresel düzeyde olduğu için başlangıçta fark edilememiş olabilir. Bu nedenle ameliyat sonrasında doktorunuz ile iletişimde kalmanız ve size verilen takip protokolüne sıkı sıkıya bağlı kalmanız gerekmektedir. Ameliyat öncesi çekilen filmlerinizin (BT ve MR) rapor ve görüntülerini, yapılan kan tetkiklerini, ameliyat notunuzu ve taburculuk (epikriz) belgenizi ve patoloji raporunuzu içeren bir dosya hazırlamanız ve her doktor ziyaretinizde yanınızda bulundurmanız takiplerinizin daha sağlıklı olmasını sağlayacaktır. Eğer başlangıçta ya da takip süresince hastalığın vücudun diğer bölgelerine sıçradığı saptanırsa doktorunuz sizin onkoloji hekimi ile görüşmenizi de isteyebilir ve birlikte kemoterapi (kansere karşı ilaç tedavisi) almanızı önerebilirler.

Prof.Dr. Emrah Yürük
16 Aralık 2022 Cuma